Waarom lokalisatie zo belangrijk is.

Bedrijven die de beslissing gaan nemen om te internationaliseren, worden geconfronteerd met een aantal uitdagingen die ze moeten aangaan. De eerste barrière is natuurlijk de andere taal in het land van bestemming. Naast de taalbarrière zijn er ook logistieke uitdagingen en verschillen in internationaal consumentengedrag. Culturele verschillen worden gemakkelijk over het hoofd gezien bij het betreden van een nieuwe markt. Als je je niet bewust bent van deze verschillen, kan dat je figuurlijk de das omdoen. Volgens Deloitte is zelfs meer dan 60% van de 250 grootste bedrijven ter wereld actief in meer dan één land. Waar moet je rekening mee houden?

Verschillen in gedrag wereldwijd

Volgens Business News Daily is het in Rusland van primair belang om op tijd te zijn voor een vergadering. Dit geldt echter alleen voor gasten, een Russische gastheer komt opdagen als hij daar zin in heeft en als hij er tijd voor heeft. Een interessante manier om de vastberadenheid van uw zakenpartner te testen. Aan de andere kant is het in China gebruikelijk om een geschenk mee te nemen naar een afspraak. Of wat dacht u van Japan, waar een visitekaartje – hier vaak behandeld als een wegwerpartikel – zeer gewaardeerd wordt? Dit is een universeel gegeven. Het is niet alleen belangrijk dat de taalbarrière tussen u en uw zakenpartner wordt ‘overwonnen’. Bij de eerste zakelijke stap in een nieuw land kan het ook nodig zijn om kritisch te kijken naar uw eigen dagelijks gedrag. Voor linkshandigen is het bijvoorbeeld raadzaam om in het Midden-Oosten goed op te letten. Eet of schrijft u met uw linkerhand? De linkerhand wordt in het Midden-Oosten als onrein beschouwd. Het gebruik van uw linkerhand kan daarom een negatief effect hebben op de manier waarop potentiële zakenpartners naar u kijken. Wat voor u natuurlijk aanvoelt, wordt misschien niet in het buitenland gedaan. Het gebruik van de juiste aanpak als het gaat om omgangsvormen is uiterst gecompliceerd. Dit heeft te maken met het feit dat er per land zoveel verschillende verwachtingen en normen zijn. Daarnaast is het niet eenvoudig om grote aanpassingen in uw gedrag te maken, omdat dit in de loop der jaren is gevormd door factoren als opvoeding en cultuur.

Oplossing

Omdat er over de hele wereld zoveel culturele verschillen zijn is het lastig om met al deze verschillen rekening te houden, terwijl dit wel cruciaal is voor het succes van je onderneming in het buitenland. Gelukkig zijn er ook bedrijven zoals Attached Global. Attached Global is gespecialiseerd in lokalisatie en kan je bedrijf uitstekend adviseren wanneer je wil internationaliseren.