Dress to impress: Hoe je je moet kleden als zakenvrouw

In het hart van het kantoor etiketten ligt de kwestie van de dress code. Hoewel elk kantoor zijn eigen nuances en regels heeft als het gaat om kleding (waarvan sommige ervoor kiezen om werkuniformen te hebben), kan het kledingklimaat op de werkplek grofweg worden onderverdeeld in vier categorieën; Zakelijke formele, zakelijke professional, business casual en casual. Er is veel cross-overs tussen deze stijlen (sommige kantoren hanteren andere voorschriften als er klanten over de vloer komen).Verschillende afdelingen in hetzelfde bedrijf kunnen ook worden onderworpen aan verschillende kledingvoorschriften, afhankelijk van wie met klanten omgaat of evenementen bijwoont.

Laten we eens een kijkje nemen naar deze 4 verschillende dresscodes:

Business formal

Professionele dienstverlenende bedrijven, zoals banken of advocatuurbureaus dragen consequent formele zakelijke kleding. Deze formaliteit geeft een bepaald gevoel van professionaliteit aan de personen die het dragen, en wekt vertrouwen bij  hun klanten.

Maar wat is acceptabel? Een nette blouse, lange rok en natuurlijk hoge hakken zien we veelal terug in deze branches. Echter ligt de nadruk hier wel op conservatieve kleuren. De advocatenserie Suits illustreert de prachtige, hoogwaardige outfits die vrouwen met deze dresscode dragen.

Business professional

In een iets minder strikte versie van business formal kleding, is business professional. Deze dresscode kom je vooral bij stereotype stadskantoren tegen. Financiële kantoren, professionele start-ups, verkoopbedrijven en klantgerichte bedrijven zullen waarschijnlijk allemaal aan deze dresscode moeten voldoen. Patronen kunnen een beetje meer jazzy zijn, met helderdere kleuren en meer prominente accessoires die een grotere mate van personalisatie in de outfit mogelijk maken dan formele kleding. Binnen deze dresscode zien we dus vaak wat vrijere kleding en natuurlijk een zakelijk businesstas.

Houd er rekening mee dat conservatisme de belangrijkste fashion factor is in iedere werkomgeving. Dit is binnen iedere business-dresscode van toepassing en is niet beperkt tot een enkele dresscode.

Business casual

Business casual kan een nachtmerrie zijn als je niet volledig bewust bent van wat het betekent. Dit kan namelijk verschillende geïnterpreteerd worden binnen bedrijven. Kleed je bij twijfel om indruk te maken. Twijfel je bij een nieuw bedrijf of klant? Dress to impress!

‘Overdressing’ wordt als slim en indrukwekkend beschouwd in een informeel kantoor en veroorzaakt weinig of tot schaamte bij het verkeerd inschatten van de dresscode. ‘Underdressing’ kan echter een zonde zijn bij het starten van een nieuwe baan of bij het ontmoeten van een nieuwe klant en zal de hele relatie op het verkeerde been zetten. Eerste indrukken doen ertoe.

Dus, bij het omkleden voor business casual, wat kun je eigenlijk dragen? Kleurrijke shirts en blouses, rokjes en mooie horloges kunnen goed werken bij deze outfits. De kleding moet echter nog wel netjes en professioneel ogen. Een jumpsuit past soms ook binnen deze dresscode, afhankelijk van het bedrijf uiteraard.

Casual

Hoewel je de meeste kleding in je garderobe zelf misschien ‘casual’ vindt, is er een verschil tussen je weekendkleding en casual werkkleding. Dit type dresscode kan sterk verschillen van bedrijf tot bedrijf, dus als je niet zeker weet wat casual bij jouw bedrijf in houd, kun je het beste kijken naar wat je collega’s of baas doen. Of gewoon te vragen.

Zakelijke kleding kan verwarrend en moeilijk te navigeren zijn. Wanneer je je eerste dag van een nieuwe baan of een sollicitatie met een potentiële werkgever ingaat, is het lastig om te weten hoe je je moet kleden. In beide gevallen raden we aan een beetje te kleden om je beste voet naar voren te brengen.

Het handhaven van een zekere mate van professionaliteit in je kleding zorgt ervoor dat mensen je serieus nemen en voorkomt vooroordelen die worden gevormd op basis van je kleding.

No Comments

Leave a Comment